Flertalet modeller av 4WD-pickup och lätta lastbilar av chassimodell kan förses med kvalitetsflak. Almeco rekommenderar och monterar i huvudsak flak från Sapa Group och Henschel Engineering, men bygger även helt kundanpassade flak till olika yrkesfordon inom en mängd verksamheter.

Går du i inköpstankar till en flakbil och inte vet säkert vad du ska ha, ska du höra av dig så hjälper vi dig välja. Flaken vi monterar kan utrustas med tillval enligt dina önskemål såsom olika lastlösningar, belysning, förvaring, kranar och kapell. Här visas två exempel på flak vi monterar samt ett av Almeco specialbyggt flak.

SAPA MINIFLAK I ALUMINIUM

Flak helt i aluminium: lämmar, kantlinor, hjälpram, flakplank samt framstam. Kantlinor, lämmar och stolpar är i naturanodiserat utförande, vilket ger en snygg slitstark yta som är lätt att rengöra. Flaket är lätt och rejält samt korrosionsbeständigt. Lämmarna har lås i aluminium modell Kinnegrip T50. Dessa flak går att få i olika varianter med antingen hela lämsidor (oftast upp till 3 meter) eller delade lämsidor med mellanstolpe på de längre flaken.

  • Höjd på lämmar: 300 eller 400 mm.
  • Framstam: rak eller rundad.
  • Flakbotten: 18 mm halkskyddad plywood (standard) eller profilplank i aluminium (tillval).
  • Tillbehör som långgodställning och stöd för nerfälld bakläm.

Henschel trevägs tippflak i stål och aluminium

Henschels flak är rejäla kvalitetsprodukter för yrkesfordon och är byggda med sidobalkar och tvärbalkar i stål samt med lämmar av aluminium eller stål. Trevägstippflaket är ett mycket intressant flak som är tippbart i tre riktningar, har ett separat underrede i stål med tvärbalk för tippcylindern. Flaket har fällbara sidolämmar och en bakläm som är både fällbar och topphängd. Pumpenheten är elektrohydraulisk med ett effektbehov på 2 kW och 12 V. Flaken finns i olika varianter med antingen hela eller delade lämsidor med mellanstolpe på de längre flaken.

  • Höjd på lämmar: 400mm i aluminiumprofil eller stålprofil.
  • Framvägg: aluminium eller stål. Kan beställas med inbyggd steghållare som tillägg.
  • Flakbotten: 2,5 mm stålplatta med nedfällbara lastsäkringsringar.
  • Tillbehör: kapell, förhöjningslämmar, lastlösningar, belysning m.m.

SPECIALBYGGDA FLAK

När kundens och verksamhetens behov är speciella bygger Almeco själva flaket

Ett bra exempel på ett specialbyggt flak är Luleå Energis kran- och nätlinjebil – ett av våra största och mest intressanta kranbilsprojekt. Flaket är byggt i domexplåt för att hålla ner vikten och vridstyvhet och sedan varmförzinkat och försett med 300 mm höga aluminiumlämmar. Flaket har extra hög hjälpram för en utdragbar långlåda i bak 2,8 meter lång på kullager, långgodsstöd för stolpkörning, kran i bak för lyft av stolpar och snöskoter samt många specialfästen för olika verktyg samt specialanpassade flakunderlådor på sidorna med utdragbara kullagrade hyllplan. Luleå Energis kranbil är en av tre liknande kranbilsprojekt vi byggt de senaste åren och en fjärde beställning på en liknande kranbil är på ingång. Se sidan Byggda projekt för fler exempel på specialbyggen.