Almecolocket är ett svenskt flaklock för pickup. Det är vikbart och fungerar som en kombination av flak, lock och plattform. Bilen går att köra med flak­locket i flera uppfällda lägen vilket väsentligen förbättrar transport­möjligheterna.

Ett flaklock för bilar i fritid och arbete som klarar tuffa tag, fungerar som lastplan och skyddar flak och last mot väder och obehörig åtkomst. Flaklocket kan utrustas med centrallås.

Byggt i stark och lätt aluminium, pulverlackerad och med rostfria beslag. All konstruktion sker i våra lokaler i Forkarby norr om Uppsala.

Almecolocket är ett unikt flaklock

  • Vikbart och körbart med hög anpassningsförmåga till fritid och arbete.
  • Flera flaklängder – oftast både DH och 1 1/2-hytt till varje märke.
  • Väger endast 40-50 kg (beroende på modell).
  • Stabil arbetsplattform och extra lastyta med maxlast på hela 150 kg.
  • Fyra rostfria lastsurrningsöglor för lastning uppe på locket.
  • Kan köras med flaklocket i flera lägen: stängt, halvöppet eller helt uppfällt.

Hela 40 graders öppningsvinkel

  • Flaklocket kan öppnas hela 40° (ovikt lock, se bild). 
  • Andra lock på marknaden har en öppningsvinkel på 30° eller mindre.
  • Åtkomst till flaket från sidorna är extra god p.g.a. av att gasfjädrarna sitter placerade längre in i locket och är ur vägen (inte i lämkanten).
  • Två stycken Midjelås styr om Almecolocket öppnar sig ovikt (som det visas på bilden) eller viks på mitten. Se nedan för mer info.

aluminium med rostfria beslag

  • Lätt och stark aluminium med rostfria beslag och gångjärn.
  • Utmärkt rostskyddad och lång livslängd med bibehållen finish.
  • All tillverkning sker i Forkarby norr om Uppsala.
  • Finns i 3 färgalternativ stryktålig pulverlack: Silvergrå, Antracitgrå och Svart.
  • Locket kan även levereras olackerat (obs. olackerad aluminium oxiderar).

Höjd säkerhet och enkel användning

  • Hela flakutrymmet på din pickup skyddas mot obehöriga och ger samtidigt smidiga och användbara variationer av arbete och lastning. 
  • Du lastar stort och lätt och tummar aldrig på säkerheten.
  • Almecolocket har kraftig låsanordning i handtaget med färdspärr.
  • Almecolocket kan förses med centrallås (tillval, se nedan). Almecolocket till VW Amarok Aventura och Ford Wildtrak har centrallås som standard.

flexibilitet vid lastning, arbete och fritid

  • Med tillvalet Långgodsstöd kan du frakta t.ex. en stege på bilen och ändå öppna locket.
  • Med tillvalet Thule lasthållarrör monterade på flaket passar Thules sortiment av cykelhållare m.m.

Aluminiumprodukt med utmärkt rostskydd · Lång livslängd med bibehållen finish · Lätt och stark konstruktion · Inga rostränder på karossen

Almecolockets lägen

Spela videoklipp

körbart i uppfällt läge

Spela videoklipp

Tillgängliga färger

Almecolocket pulverlackeras i färgerna Silvergrå, Antracitgrå eller Svart. Almecolocket kan även fås olackerat i obehandlad aluminium (som grånar med tiden).

Silvergrå

antracitgrå

Svart

Central­lås

Centrallås i Almecolocket är ett unikt tillval jämfört med andra flaklock! Centrallåset kopplas samman med pickupens C‑låssystem på de flesta modeller och höjer kraftigt säkerheten och stöldskyddet på din bil. Perfekt för hantverkaren och serviceteknikern som har mycket att tänka på och arbetar i offentliga miljöer.
Storsäljare

Almecolocket är Både enkelt och snillrikt

Bilen kan köras med flaklocket i flera olika lägen: stängt, halvöppet eller helt uppfällt. Tack vare sin lätta och styva konstruktion i aluminium (s.k. durkplåt eller five-bar) klarar fästen och gasfjädrar med råge krafterna de utsätts för under färd.

Samtliga av Almecolockets lägen fixeras i position genom en eller flera av de lägeskomponenter som styr hur Almecolocket beter sig när locket öppnas och som du ska lära dig för att uppnå maximalt flexibla lastmöjligheter. Lägeskomponenterna är fyra till antalet.

  • Midjelåset.
  • Gasfjädrarna.
  • Låssprintar i gasfjädrarnas ben.
  • T-spärren.

Trots att Almecolocket är både vikbart och körbart i flera olika lägen är hanteringen av locket både enkel och snillrik. Ofta har ägaren till ett Almecolock sitt eget favoritsätt att använda och lasta. Och när omständigheterna ändras kan Almeclockets beteende och lastbarhet ändras med bara några enkla handgrepp.

Midjelåset mellan lockhalvorna styr hur locket beter sig när det öppnas. Midjelåset sitter på undersidan av locket på både vänster och höger sida och kan låsas i två olika lägen.

1. Låst mellan lockhalvorna.

Midjelåset fixerar främre och bakre lockhalva till varandra. Lockets midja är låst. Hela locket öppnas, svänger på de främre gångjärnen och gasfjädrarna arbetar. Observera den röda fångremmen.

2. Låst mellan främre lockhalvan och flaket.

Midjelåset fixerat mellan främre lockhalva och pickupens flak. Locket svänger i midjan och viks dubbelt på mitten när det öppnas. Lockhalvorna låses ihop med T-låset på lockets högra sida (visas ej här).

Gasfjädrarna arbetar mellan lockets främre halva och framkant. Om Midjelåset är i läge 1. låst mellan lockhalvorna arbetar gasfjädrarna för hela locket. Om midjelåset är i läge 2. låst mellan främre lockhalvan och flaket så viks locket på mitten när det öppnas. Locket visas här i maximal öppningsvinkel 40° med gasfjädrarna arbetande. Notera fångremmen i den nedre bilden som är en extra försäkring mot att locket viks framåt.

För att fixera Almecolocket i detta läge används en låssprint i varje gasfjäderben. Almecolocket är nästan helt ur vägen och du kan lasta stort och högt på hela flaket. Se också filmen om Almecolockets lägen ovan.

T-spärren låser ihop främre och bakre lockhalva till en enhet och hela locket svänger på främre gångjärnet och gasfjädrarna arbetar. Du kan ha det vikta locket stängt (låst till flaket med midjelåset), halvöppet (gasfjädrarna håller det på plats) eller helöppet (använd låssprintarna i gasfjäderbenen, se filmen ovan).
T-spärren som låser ihop lockhalvorna.
Färdspärren ger extra säker hantering av locket och gör det också svårare för obehöriga att öppna locket fast det är upplåst. Färdspärren sitter innanför handtaget och förhindrar att handtaget och locket öppnas av misstag. Färdspärren förs i sidled med pekfingret för att kunna öppna locket.
Almecolocket har nyckellås i lockhandtaget som standard. Vill du ha centrallås är det tillval på alla modeller utom Ford Ranger Wildtrak och VW Amarok Aventura.

ett riktigt topplock!

Smart vikbart flaklock i aluminium med många användningsområden
Almecolocket är vikbart och körbart i alla fasta lägen och fungerar även som lastplan
Almecolocket går att kombinera med Almecos praktiska Lastsläde för lättare åtkomst
Almecolocket kan förses med Thule Wingbar lasthållarrör och Thules lasthållarprodukter
"När bara ett rejält svensktillverkat flaklock duger till pickupen rekommenderar jag Almecolocket!"

Almecolockets historia

För 20 år sedan fick Anders Högberg frågan om han kunde tillverka ett vikbart flaklock från en kund med pickup. Efter en del funderande så byggde han då ett vikbart lock i aluminium till företagets firmabil VW Taro. Idag 20 år senare arbetar fem personer heltid med produktionen av Almecolocket. Den geniala grundkonstruktionen från dag 1 är i det närmaste identisk med dagens produkt och de få förändringar och förfiningar som skett är mer designmässiga.

Almecolocket är en helsvensk produkt och Almecos stolthet och storsäljare. Efterfrågan är jämn och stadig och bara tack vare en effektiv produktion, duktiga smeder och svetsar från Kemppi klarar vi av att tillgodose efterfrågan på Almecolock. De senaste tio åren har vi svetsat, byggt och monterat cirka 350-400 Almecolock per år. Det är fler än 3500 Almecolock som pryder flaken på över 20 modeller av pickup på svenska vägar.

Almecolocket och tillbehör

Almecolocket finns till de flesta populära pickuper på marknaden.